2012. március 1., csütörtök

Számolás

Áron óvodájában a napokban volt egyfajta elbeszélgetés az óvónővel Áron elmúlt fél évi óvodai tevékenységéről. Ebben az óvodában azt próbálják erősíteni a gyerekekben, amiben nem annyira jók, és arra próbálnak nagyobb hangsúlyt fektetni, amiben gyakorlásra szorulnak. Abira, Áron óvónője szerint Áron jól számol, de pl. amikor megkérdezték tőle, mennyi 7+7, a válasz 19 volt. Ez előtt eléggé értetlenül álltam, mert magyarul ilyesmi neki egyáltalán nem jelent problémát. Jó sokáig gondolkodtam ezen, beszélgettünk Áronnal is, és kiderült, hogy ő még mindig magyarul gondolkozik, és magyarul ad össze, és az eredményt fordítja svédre. Arra is rájöttünk, hogy pont a 10 és 19 közötti számok, amiknek külön nevük van svédül, és nem találhatók ki logikusan, nehézséget okoznak neki. Most úgy gyakorlunk, hogy én mondom a számot svédül, és ő magyarul, vagy fordítva, illetve felmutatom neki a számot, és neki mondania kell svédül. A gyakorlás elvileg kész, már a számok egészen százig magabiztosan fordítódnak svédre, ha a számokat leírva látja, akkor 99-ig megnevezi svédül, és 999-ig magyarul is.
Kicsit csodálkoztunk egyébként azon, hogy még mindig a magyar nyelv erősebb nála, mert bár mindkét szülője magyar, és itthon kevés kivételtől eltekintve csak magyarul beszélünk, de a környezetünkben számos ellenpéldát láttam hasonló korú gyerekeknél. Mindenesetre Áron svédre vált, amikor fáradt, vagy nagyon fel van dúlva, és a tudtomra szeretné hozni, hogy mennyire igazságtalan vele az élet, meg én. Imádom hallgatni olyankor is, annak ellenére, hogy éppen engem oszt ki. Úgy beszél svédül, mint a bennszülöttek, és ahogy én sosem fogok.

2 megjegyzés:

  1. Érdekes dolog lehet ez a kétnyelvű gondolkodás, főként nektek, kívülről szemlélve, mert neki ez a természetes. Lehet, hogy már svédül is álmodik.

    VálaszTörlés
  2. Nem, nem, megkérdeztem tőle, és egyértelmően magyarul álmodik még:) Ez persze változni fog, és nincsenek illúzióim afelől sem, hogy Áron és Lévi egymással előbb-utóbb svédül beszélnek majd. De most még egyértelműen a magyar nyelv az erősebb.

    VálaszTörlés